Work goes happy

Blogit

Mistä asioista et ole valmis tinkimään arjessasi?

Päivät ja viikot hujahtavat ohitse silmänräpäyksessä. Kalenteri täyttyy päivittäin milloin mistäkin suunnittelemattomasta. Aamun hyvät päätökset omasta jaksamisestasi huolehtimiseen ovat jo iltapäivällä muisto vain. Illat kuluvat lasten harrastuskuljetuksissa, etkä taaskaan ehtinyt lukea lempikirjaasi ennen nukkumaanmenoa. Tuntuu, että istut omassa elämässäsi pelkääjän paikalla ja joku muu ohjaa kulkua.

Sulje silmäsi hetkeksi ja kuvittele mielessäsi sellainen päivä, joka olisi hyvä sinulle kaikin tavoin. Miten ja milloin heräisit? Mitä herätessäsi tuntisit ja ajattelisit? Mitä päiväsi pitäisi sisällään? Mitä söisit ja mihin aikaan? Ketä ihmisiä päivän aikana kohtaisit? Miten tapaamiset sujuisivat? Milloin työpäiväsi päättyisi? Mitä vapaa-aikaasi kuuluisi? Mihin aikaan menisit nukkumaan?

Mitä huomaat? Miten tämä toteutuu arjessasi nyt? Mikä estää sen toteutumisen nyt?

Reilu vuosi sitten ystäväni kysyi minulta pysäyttävän kysymyksen; Mistä asioista sinä et ole valmis tinkimään oman hyvinvointisi suhteen? Mitkä asiat ovat sinulle niin tärkeitä, että mikään ei aja ylitse?

Kun kuormitus kasvaa arjessamme, se vaikuttaa monelle eri elämämme osa-alueelle. Laiminlyömme harrastuksiamme ja vähennämme liikuntaa. Voimakas stressi ja kuormitus saa meidät myös eristäytymään ihmisistä. Haemme rentoutusta ehkä alkoholista luonnon tai liikunnan sijaan. Kuormittuneena saatamme huomata motivaatiomme kadonneen ja pinnan kiristyvän pienestäkin vastoinkäymisestä. Huomaamme usein myös yöuniemme kärsivän kuormituksesta joko niin, että uni ei vain illalla tule tai nukahdamme kyllä, mutta heräämme aamuyön tunteina murehtimaan maailmaa.

Toimimme stressipäissämme hassusti, sillä juuri liikunta, ihmissuhteet, hyvä yöuni ja pysähtyminen auttaisivat meitä jaksamaan.

Oman loppuunpalamiseni ja siitä toipumisen myötä olen alkanut vaalia omaa hyvinvointiani uudella tavalla ja opetella vähä vähältä ulos sellaisista tavoista, jotka kuormittavat minua. Olen alkanut ajaa sisään tapoja, jotka tekevät minulle hyvää. Minun jaksamisen tärkeimmät kulmakivet tällä hetkellä ovat hyvä ja riittävä yöuni, säännöllinen ruokailu ja liikunta sekä päivittäinen pysähtyminen erilaisten stressinhallintaharjoitusten äärelle. Priorosoin myös aikaa perheelle ja ystäville.

Yksi tärkeimmistä oivalluksista tämän aikaansaamiseksi on ollut se, että olen opetellut olemaan armollinen ja myötätuntoinen itseäni kohtaan. Se on ollut kuin uuden kielen opettelua – aluksi ymmärrän pieniä palasia sieltä täältä ja vähä vähältä opin yhdistelemään asioita kokonaisuuksiksi. Opetteleminen jatkunee läpi elämän. “Ole hyvä itsellesi” on myös yksi kuudesta avaimesta onnellisuuteen ja menestykseen viimeisimmän neurotieteen ja organisaatiokäyttäytymisen sekä psykologian tutkimuksen mukaan. Stanfordin onnellisuustutkimuskeskuksen johtajan, psykologian tohtori Emma Seppälän mukaan nämä keinot parantavat merkittävästi henkistä ja kehollista hyvinvointiamme ja auttavat meitä olemaan onnellisempia ja kokemaan suurempaa merkityksellisyyttä elämässämme.

Mitkä ovat sinun hyvinvointisi kulmakiviä arjessasi?  Mistä sinä et ole valmis tinkimään, jotta jaksat ja olet onnellinen?

Miia Huitti, Stressivalmentaja

Miia Huitti esiintyy yhdessä Marja-Liisa MankanArto O. Salosen,  ja maailman tunnetuimman onnellisuustutkija Emma Seppälän kanssa Ilta onnellisuudelle -tapahtumassa 4.10 Tampere-talolla