fbpx

Work goes happy

Blogit

Seitsemän keinoa lievittää stressiä ja lisätä onnellisuutta työpaikoilla

Stressi on meille elintärkeä kaveri! Kun sitä on sopivasti, se auttaa meitä jaksamaan, saamaan aikaan, innostumaan, toipumaan leikkauksesta tai kipaisemaan bussiin, josta meinaamme myöhästyä. Pitkittyessään ja voimakkaana stressi muuttuu meille haitalliseksi.

Stressiä on ja tulee olemaan ja sen lähteet ovat monet. Oleellista on palautua stressistä ja käyttää sitä positiivisena voimavarana sopivissa määrin.

Kun liiallinen haitallinen stressikuorma kevenee, siitä seuraa monenlaista hyvää! Keventynyt mieli ja laajentunut kaista mahdollistaa sen, että kohtelemme toinen toisiamme huomaavaisemmin ja teemme ihmissuhdepääomasta voimavaramme. Terveytemme ja jaksamisemme kohenee, kun ylimääräinen stressilasti kevenee. Onnellinen mieli on luova, innovatiivinen ja utelias. Olemme energisempiä ja positiivisempia ja se taas ruokkii lisää hyvää. Listaa voisi jatkaa loputtomasti.

Työyhteisöissä voimme lievittää stressiä monilla tavoilla. Voimme luoda työskentelytiloja, jotka takaavat työrauhan esimerkiksi valaistuksen ja äänimaailman kautta. Voimme luoda käytäntöjä ja rakenteita, jotka mahdollistavat palautumisen jo työpäivän aikana. Näissä toimissa vastuuta on tärkeä olla sekä johdolla, työyhteisöllä että jokaisella yksilöllä itsellään.

Kun työpaikalla perusasiat ovat kunnossa, stressinlievittäminen voi olla hauskaa, innostavaa ja päivittäiseen arkeen helposti sujahtavaa.

Työyhteisön keinoista toimivia esimerkkejä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Johdon omalla esimerkillään luoma ilmapiiri ja “lupa” palautumisen ja hyvinvoinnin tukemiselle. Ks kuva alla.(Kuvateksti Visma Enterprise Oy:n toimitusjohtaja kannustaa omalla esimerkillään)

 

  • Työyhteisössä stressinhallinnan ja palautumisen teemojen ylläpito esimerkiksi säännölliset tuokiot aiheen äärellä, jotta asioista tulee arkista ja tabut karisevat

  • Työyhteisön kulttuurin ja käytäntöjen linjaaminen palautumista ja stressinlievitystä tukevaksi esim. ilmavuus kalentereissa, palavereiden aloitus keskittymisharjoituksella, mahdollisuus pikapäikkäreille tai mikrotreenille työpaikalla.

Sinä itse voit työpäivän aikana

  • Muistaa hyvät ja laadukkaat mikrotauot, jolloin venyttelet, haukkaat happea, liikutat kehoa

  • Pidemmät tauot, jolloin irtaudut työtehtävistä ja ravitset kehoasi, jolloin annat tilaa luovuudelle ja ongelmien ratkeamiselle kuin itsestään.

  • Suunnitelmallisuus päivässä ja viikossa, jotta et läkähdytä itseäsi liian ison tehtävälistan alle.

  • “Minä riitän” -asenne – teet parhaasi ja annat itsellesi luvan tehdä joissakin asioissa riittävän hyvää täydellisen sijaan.

Mitä muita hyviä käytäntöjä sinun työyhteisössäsi on käytössä, joista muille olisi apua? Kommentoi vaikka Twitterissä!