fbpx

Work goes happy


Saisiko olla pukumieslounasta, onnistumiskeskustelua tai herskalaisia?
 Johanna Pystynen, henkilöstöjohtaja, Vincit

Johanna Pystynen, henkilöstöjohtaja, Vincit

Kirjoitettu: 6.3.2019 klo 06:00

Olemme toteuttaneet Vincitillä  LaaS-ideologiaa, jossa osaamisen, urasuunnittelun ja hyvinvoinnin tukitoiminnot on kaikki muutettu palveluiksi. Olemme lopettaneet arvailun ja keskittyneet ymmärtämään, mistä sisäiset asiakkaamme, eli työntekijämme, oikeasti hyötyvät.

Tämä tarkoittaa siirtymistä yhden ja saman johtamismallin taktiikasta puhtaaseen käyttäjälähtöisyyteen. Kaikkea tukea ei enää tuutata esimiesten kautta, vaan tuki on hajautettu niin sisäisesti kuin ulkoisestikin useammalle eri taholle. Palveluntarjoajina toimii yhteensä 70 henkilöä – sekä johtoa että muita työntekijöitä. Kaikkia palveluntarjoajia yhdistää kuitenkin se, että heillä on joku erityisosaaminen, jonka he haluavat jakaa muille.

Työntekijämme valitsevat itse, mitä palveluita tarvitsevat. Tämä mahdollistaa palveluiden tarkoituksenmukaisuuden: joskus voi olla vaikkapa vaikea kiinnostua kehityskeskustelun käymisestä, jos kotona on energiaa vievä tilanne päällä. Tällöin oleellista olisi ensin ratkaista kyseinen tilanne sen sijaan, että väkisin käydään työhön liittyviä tavoitteita läpi määrättynä ajankohtana.

Keräämme palvelukokemuksen kehittämiseksi myös dataa: käytettyään palveluita työntekijämme arvioivat niiden laadun ja vaikuttavuuden. Näin uudistamme jatkuvasti palveluitamme yhä toimivammiksi ja lopetamme niitä, jotka eivät näytä tuottavan laatua loppukäyttäjille.

Tällä hetkellä Vincitin palveluiden verkkokaupasta eli LaaS-portaalista löytyy noin 100 palvelua, joista kukin voi valita juuri itselleen sopivat. Palveluita muotoillessamme olemme joutuneet haastamaan omaa toimintamalliamme. Osaammeko markkinoida asiat oikein? Entä ymmärrämmekö, mitä tavoittelemme palveluilla? Kuka pystyy tarjoamaan mitäkin asiaa parhaiten ja onko hänellä siihen aikaa? Palvelut ovat hioutuneet jatkuvasti ja niiden toimivuutta arvioidaan tasaisin väliajoin. Tässä niistä muutamia esimerkkejä:

Pukumieslounas

Eihän siilouduta? Lisätään yhteistä ymmärrystä ja luodaan parempaa yhteistyötä pukumieslounaalla. Varaa aika ja jutellaan sinulle merkityksellisistä työasioista. Voit esittää kysymyksiä, tutustua tai jopa haastaa johtoa. Ihan mitä vaan haluat!

Dataa Vincitin liiketoiminnasta

Mietityttääkö sinua jokin asia Vincitin liiketoiminnasta? Haluaisitko tietää lisää laskutuksen tai asiakkuuksien kehityksestä? Sukelletaan yhdessä Vincitin myyntidataan ja kaivetaan timanttisia oivalluksia.

Onnistumiskeskustelu

Haluaisitko pitää onnistumiskeskustelun? Vincitin tapaan tietysti. Jutellaan siitä, miten hommat ovat sujuneet, millaisia toiveita ja ajatuksia sinulla on. Buukkaa tästä sessio, niin istutaan alas ja puhutaan asiat halki.

Ja loppuun mainittakoon vielä jo klassikkoasemaan Vincitillä noussut palvelu:

Jukan herskalaislounas

Onko kulinaristinen herskalaislounas (hernekeitto+ranskalaiset sipulilla ja sinapilla) vielä kokematta tai houkuttaako uusi kierros? Tampereella voit toivoa Jukan spesiaalia herskalaislounasta, niin houkutellaan mies koiraessuineen soppakauhan varteen!

Kaiken kaikkiaan LaaSissa on kyse on ajattelumallin muutoksesta: samoin kuin palvelemme ulkoisia asiakkaitamme, meidän pitäisi pystyä tuottamaan arvoa myös sisäisille asiakkaillemme. Meidän täytyy valita, mihin käytämme rajatun määrän aikaa, rahaa ja energiaa, mutta se kannattaa tehdä vasta sen jälkeen kun tarve on selvillä – ei päinvastoin.

Johanna Pystynen, henkilöstöjohtaja, Vincit

Johanna kertoo lisää LaaSista puheenvuorossaan Work Goes Happy- messuilla 26.3 Oopperatalolla.

 

Tilaa uutiskirje