fbpx

Work goes happy

Blogit

Tutkinto siivittää eteenpäin jo työelämässä olevaa

Kun työtehtävämme muuttuvat tai etenemme urallamme ylennyksen myötä, on usein luontevaa hankkia uusi tutkinto – uuden osaamisen merkiksi. Vaikka varsinainen osaaminen kartuttaminen toki on keskeisintä, niin on usein eduksi sekä oppijalle itselleen että työnantajalle siitä, että osaaminen virallistetaan tutkinnon muodossa. Sillä saattaa olla ratkaiseva merkitys uskottavuuden kannalta asiakkaiden tai kumppanien suuntaan.

Kun koulutushaaste-kampanjan omien, Sitran ja ETLAn tilastojen valossa on ilmiselvää, että moni suomalainen työelämässä oleva jättää kehittämättä osaamistaan ”kiireen takia”, eli siksi, ettei omasta ja/tai työnantajan mielestä ”jatkuvan aikapulan takia” uskalleta priorisoida pientäkään opiskelua työn lomassa. Tässä tilanteessa molemmille osapuolille tutkinnon saaminen on monesti arvokas kannustin ja selkeä porkkana osaamisen nostamiseksi selkeästi määritellylle uudelle tasolle.

Management Institute Finland (MIF) myöntää tällä hetkellä vuosittain noin tuhat ammattitutkintoa ja erikoisammattitutkintoa työelämässä oleville ihmisille eri puolilla Suomea. Niitä voi suorittaa monella eri alueella, joita ovat mm. johtaminen, myynti ja markkinointi, kansainvälinen liiketoiminta, tuotekehitystyö, henkilöstöhallinto, taloushallinto ja yrittäjyys.

Näiden tutkintojen suorittaminen on Suomessa osallistujille maksutonta, aivan kuten tutkintojen maassamme muutenkin. Henkilön itsensä ja työnantajan on vain varattava jonkin verran aikaa osaamisen kartuttamiseen työtehtävien lomassa – tyypillisesti muutama kuukausi tai vuosi-puolitoista. Kyse ei siis ole teorian tankkaamisesta, vaan konkreettisista tiedoista ja taidoista, jotka heti hyödyttävät työelämässä toimivia ammattilaisia. Siksi osaamisen kehittäminen tapahtuu luontevasti työn ohessa – omalla työpaikalla. Siellä on näin ollen oltava työpaikkaohjaajaksi sopiva ja kyseessä olevalla osaamisalueella tarpeeksi pätevä henkilö, joka edistää ja tukee kyseisen kollegansa tai alaisensa oppimista.

Tyypillisesti tutkinnon hankkivalla henkilöllä on jo käytännön kokemusta valitsemaltaan alalta. Kun jokainen oppija näin ollen kehittää ammatillista osaamistaan hyvin eri lähtökohdista, on jokainen oppimispolku yksilöllinen. Ensin tehdään alkukartoitus ja sitten räätälöidään oppimiskokonaisuus juuri kullekin henkilölle sopivaksi. Joitain keskeisiä tietoja käydään yleensä hankkimassa muutamana lähiopetuspäivänä samaa tutkintoa suorittavien muiden ammattilaisten seurassa. Näin osallistuja saa samalla sisällytettyä verkostoonsa muita vastaavassa tilanteessa olevia. Hän saa arvokkaita kontakteja, joista on hyötyä sekä oppimisprosessissa että sen jälkeen.

Jos olet työnantaja, jonka jollekin työntekijälle tekisi hyvää päivittää osaamista jollain hänelle keskeisellä alueella ja samalla saada tutkinto tai jos kiinnostuit tästä aiheesta työntekijänä, niin löydät lisää tietoja sivulla https://mif.fi/kehity-ammatissasi-tutkinnot-mifissa
Ota yhteyttä niin katsotaan mikä sinulle sopisi parhaiten!

Kirjoittaja Timo Huuskonen toimii johtajana Pohjoismaiden johtavan yksityisen koulutusorganisaation, Soprano Groupin MIF Tutkinnot -yksikössä.

Kuulet tarkemmin Timon tässä esittämistä tiedoista ja ajatuksista ma 24.2.2020 julkaistussa #koulutushaaste-podcastissa: bit.ly/SOPRA200224


Kirjoittaja

Timo Huuskonen, johtaja, Soprano group, MIF tutkinnot -yksikkö