fbpx

Work goes happy

Blogit

Yritysbrändi ja some

Reilut kaksi vuotta sitten olin totaalisesti ulkona somesta ja ennen kaikkea twitteristä, sillä pidin sitä ennen kaikkea turhanpäiväisten kuulumisien ja postausten foorumina. Minua kun ei kiinnostanut lainkaan se oliko joku juonut aamukahvinsa maidolla vai ilman, kotona vai kahvilassa, yksin vai seurassa. Uteliaisuus vei kuitenkin voiton ja aloin oikeasti tutustua tähän minulle vieraaseen maailmaan ennakkoluulottomasti. Samalla päätin avata Work goes happy:lle oman twitter-tilin.

Olen aina ollut krooninen ”uutisjuoppo” ja luen päivittäin todella paljon erilaisia uutisia. Rakennettuani twitteriin mielestäni omia ja yritykseni mielenkiinnon kohteita vastaavan fiidin, aloin pikkuhiljaa huomata, että sieltä saamani tiedon määrä oli aivan valtava, ihan kuin olisin löytänyt ilmaisen diilerin addiktioni sammuttamiseen.

Olin lukenut ja kuullut paljon juttuja henkilöbrändäyksestä ja sen kiehtovuuden ylivoimaisuudesta versus yritysbrändeihin. Aloin siinä samalla miettiä ja tutkia, mistä tämä johtuu. Lisäsin fiidiini paljon yrityksiä ja vahvoja henkilöbrändejä, otin moneen heistä yhteyttä ja kävin juttelemassa tästä myös kasvokkain. Seurasin samalla hyvin tarkkaan eri yritysten fiidejä sekä heidän edustajiensa fiidejä ja huomasin mielestäni selkeän syyn sille miksi yritysten tilit eivät kiehdo.

HYVIN HARVA YRITYS KESKUSTELEE, TAI EDES YRITTÄÄ KESKUSTELLA, PAIKASSA NIMELTÄÄN SOSIAALINEN MEDIA.ELLEI OLE PAKKO.JA TUSKIN SILLOINKAAN. Hyvin harja yrityksistäsi edes jakaa muiden tuottamaa sisältöä. Ani harva yritys on siis hoksannut tämän hyvin yksinkertaisen asian ja siksi vain ne, jotka ovat aktiivisia myös keskusteluissa ja jakavat muutakin kuin omaa tarinaansa ja täysin yksisuuntaisesti, vaikuttavat myös somessa.

Vain yksittäiset yritykset lähtevät ajamaan saatikka puolustamaan edes itse markkinoimiaan arvoja siinä pelossa, että joku voisi siitä vaikka närkästyä. Itsepäinen kun olen, halusin tälle myös vahvistuksen ja aloin toden teolla laittamaan yritykseni ja sen arvot likoon päivittäisissä keskusteluissa ja vuorovaikutuksessa. Halusin samalla myös kokeilla onnistuuko näin tekemällä todellakin saavuttaa samanlainen vaikuttavuus kuin parhaimmilla henkilöbrändeillä. Lopputulema: kyllä onnistuu.

Tiedän, että tässä vaiheessa alkaa se tyypillinen mutku sitku mumina, mutku ei meidän yritys, mutku ei me voida,sitku…Kaikkeen tähän vastaus on ihan sama. Kyllä voitte. Tällä hetkellä Work goes happy twitter-tilin tavoitettavuus ja vaikuttavuus ohittaa monet uransa ja maineensa somessa rakentaneet henkilöbrändit ja on yritysbrändeistä ylivoimaisesti vaikuttavin twitterissä (pinnalla.fi). Sen tavoitettavuus on kuukaudessa tällä hetkellä reilusti yli miljoonan ja useana aamuna se on Suomen twitterin kärjessä. Mikä hassuinta myös sunnuntaina.

Ja puhutaan siis ensisijaisesti työelämästä ja hyvinvoinnista. Siis herätys yritykset, yrittäjät ja some kouluttajat. Älkää väittäkö etteivät yritysbrändit voi olla yhtä kiinnostavia kuin henkilöbrändit, kyllä voivat. Se vain vaatii paljon työtä ja rohkeutta seisoa sanojensa ja arvojensa takana sekä kykyä keskustella.

P.S. Nyt minut löytää myös henkilökohtaisesti sekä twitteristä (@JyriKansikas) , että Facebookista. Saa seurata.

Jyri kansikas, Work goes happy Oy

Kirjoittaja

,