Work goes happy


VIISI KIVAA VINKKIÄ MITEN PIRISTÄT TYÖPÄIVÄÄSI
Matleena Livson toimii liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntijana Suomen Olympiakomiteassa

Matleena Livson toimii liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntijana Suomen Olympiakomiteassa

Kirjoitettu: 4.5.2017 klo 06:15

Sekä kroppa että nuppi hyötyvät liikkeen lisäämisestä myös työpäivän aikana. Varsinkin pitkien istumisrupeamien katkaiseminen kannattaa aina, eikä ole ollenkaan huono ajatus hieman verrytellä ennen fyysisempiin töihin tarttumista. Paras työasento onkin aina se seuraava asento! Useimmat lienevät jo törmänneet kehotuksiin käyttää portaita hissin sijasta, puhua puhelut seisten, viedä printteri kauemmaksi tai jäädä pysäkkiä aiemmin bussista pois. Näitä tapoja kannattaa vaalia jatkossakin – ja ideoida työporukalla muutama uusi kokeiluun. Tai olisiko seuraavissa, tosielämästä poimituissa vinkeissä jotain, joka innostaisi lisäämään liikettä sellaisenaan tai soveltuvin osin myös oman työarjen keskellä?

 

 

  • Pidä naruhyppelytauko!
    Kollegan päivää oli piristänyt ratikkakuski, joka käytti pysäkillä taukoajan aivan omanlaisella tavallaan odottaessaan vuoronsa lähtöä. Hyppynaru tai jokin muu yllätysmomentti – mikä voisi piristäisi omaa, työkavereiden ja asiakkaiden päivää?  

 

  • Maauimalat avautuvat ja uimahalleissa on hyvin tilaa – vesijuoksupalaverit tulevat!
    Vedessä ”juostessa” on eri kuntoistenkin helppoa keskustella ja asialistan voi tarvittaessa laittaa muovitaskuun altaan reunalle. Sopii erityisesti kahdenkeskisiin sparrauksiin. Perinteisemmät kävelypalaverit ovat nekin mitä hienoin tapa aistia kevättä ja liikkua työn lomassa.

 

  • Tuoliton huone ja tehot irti!
    Neukkarista voi ottaa edes päiväksi tuolit pois ja pitää palaverin seisten tai venytellen. Ilman tuoleja kokous usein lyhenee eivätkä selkä ja jalatkaan ehdi väsymään muutaman hetken seisomisesta.

 

  • Aktiivinen breikki asuun ja titteliin katsomatta!
    Jos arvovaltaiset johtajat ja viranhaltijat voivat vetää suorastaan vauhdikasta taukojumppaa hyvinkin muodollisesti pukeutuneina, miksemme me muutkin, työstä ja asusteesta riippumatta? Sitä paitsi kun kyykkää yhdessä, kenenkään ei tarvitse yksin muistaa eikä kehdata.

 

  • Aplodit seisten!
    Ilahduttavan moni tapahtumista vastaava on jo keksinyt katkaista seminaaripönötystä siten, että kaikki aplodit annetaan seisten. Mieltä ylentävää puhujalle ja vointia kohentavaa kuulijalle.

Unelmien liikuntapäivä 10.5. on kaikenlaisen liikkumisen kokeilu- ja pop up -päivä, jolloin kuka tahansa voi järjestää oman liikkumisen tempauksen ja kutsua muitakin mukaan tai osallistua muiden järjestämiin tapahtumiin. Tapahtumia järjestävät yksittäiset ihmiset sekä eri toimijat ympäri Suomea. Kuka tahansa voi ilmoittaa tapahtuman tapahtumakartalle www.unelmienliikuntapäivä.fi – oli se sitten pieni tai iso, suljettu tai kaikille avoin. Tämä on hieno päivä tehdä jotain liikunnallista vaikka työpäivän aikana yhdessä muiden kanssa! #unelmienliikuntapäivä

 

Matleena Livson toimii liikunnallisen elämäntavan erityisasiantuntijana Suomen Olympiakomiteassa.