Work goes happy


Kyky kuunnella auttaa näkemään
Jyri Kansikas, toimitusjohtaja, Work goes happy

Jyri Kansikas, toimitusjohtaja, Work goes happy

Kirjoitettu: 28.11.2017 klo 06:30

Kuunteleminen on paras keino ymmärtää muiden tarpeita ja se on avain esimerkiksi työelämän seuraavaan suureen kysymykseen, eli empatian käyttöön.

Kuuntelu on kaiken kehittymisen ydin. Kuuntelun avulla rekisteröidään se tieto mitä on olemassa. Kehittymisen haaste ei useinkaan ole siinä, että meillä on liian vähän mahdollisuuksia kuulla, vaan siinä, että tilaisuuden tullen emme kuuntele kunnolla.

Huvittavimmin tämä tulee esille silloin, kun ystäväsi tai perheenjäsenesi kertoo sinun hetki sitten sanoman asiasi tovin päästä uutena ideana.

Moni hyvä idea menee ohi siksi, koska emme ole läsnä ja havainnoi tilanteita. Vai miten selitätte esimerkiksi sen, että matkalaukun keksimisestä meni järkyttävän pitkä aika siihen, että siihen keksittiin laittaa pyörät? Tai miten ylipäätään on mahdollista, että niin moni innovaatio tuntuu itsestäänselvältä, kun sen näkee, mutta silti harva osaa niitä keksiä etukäteen?

Kuuntelu on parhaita keinoja ymmärtää ympäristöä. Parhaimmat myyjätkin ovat parhaita kuuntelijoita. Suomalaisittain sen edessä on kuitenkin muutama iso haaste.

Monessa yrityksessä ei olla riittävän avoimia uusille ideoille. Vaikka joku löytääkin jotain uutta, niin mitä hyville ideoille tapahtuu sen jälkeen? Kuunteleeko kukaan, ammutaanko ne alas vai häipyvätkö vain historian hyvien aloitteiden uumeniin?

Kuuntelemisen suurin haaste ei taidakaan olla se, kuuntelemmeko, vaan kuinka kuinka hyvin kuuntelemme? Mitä tarkemmin kuuntelemme, sitä hiljaisempia signaaleja kuulemme ja hiljaiset signaalit ovat paras tapa ennakoida tulevia tarpeita. Teknologia auttaa meitä jatkuvasti analysoimaan paremmin eri lähteistä syntyvää tietoa. Siitä huolimatta menee vielä pitkään, että teknologia kuuntelisi täysin itsenäisesti ihmisen puolesta.

Teknologian kehitys on tuonut myös välineitä, joiden avulla kaikille ihmisille tarjoutuu tilaisuuksia jakaa havaintojaan, tarvittaessa vaikka anonyymisti. Seuraava kysymys on tietenkin, otetaanko niitä laajamittaisesti käyttöön?

Olisi syytä, sillä kuunteleminen, joka on siis parhaimmillaan hyvin oleellisen tiedon keräämistä, on paras tapa saada ajatuksia uusien innovaatioiden pohjaksi.

Kuunteleminen on aidosti kullanarvoinen taito.

Jyri Kansikas, toimitusjohtaja, Work goes happy

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedIn

Tilaa uutiskirje