Work goes happy


“Hyvinvointia pienillä muutoksilla”
Aki-Matti Alanen, johtava asiantuntija  Skills palvelut, Kisakallion urheiluopisto

Aki-Matti Alanen, johtava asiantuntija Skills palvelut, Kisakallion urheiluopisto

Kirjoitettu: 9.3.2018 klo 06:05

Elämäntapamuutosten tekeminen on nykyaikana trendikästä ja siitä saadaan aikaiseksi myös ihmisiä kiinnostavaa draamaa esimerkiksi televisio-ohjelmien muodossa. Painoa pudotetaan useita kymmeniä kiloja lyhyellä aikavälillä hyvin radikaalien ruokavaliomuutosten avulla, sekä treenataan yhtäkkiä 400% enemmän aikaisempaan tasoon verrattuna. Nämä reality-ohjelmat, sekä erittäin aggressiivinen “terveyttä edistävien” tuotteiden markkinointi ovat luoneet ihmisille virheellisen kuvan siitä, mitä muutos oikeasti tarkoittaa ja miten pysyviin tuloksiin on mahdollista päästä.

Elämäntapamuutos on itseasiassa jo terminä niin massiivinen, että voidaan kriittisesti pohtia onko sitä edes järkevä tavoitella yhdellä kertaa. Elämäntavat kattavat alleen useita erilaisia asioita ja todennäköisyys siihen, että yksilö saa pysyvästi muutettua kaiken kerralla ei ole kovinkaan korkea. Puhutaan siis mieluummin yksinkertaisesti muutoksesta ja asioista joiden suhteen pienten pysyviä tuloksia aikaansaavien muutosten tekeminen on mahdollista. Pienten muutosten tekeminen ei aikaansaa suuria otsikoita tai klikkitulvaa nettisivuilla. Lisäksi niiden markkinointi vaikka ruokavalion rakentamisen suhteen ei todennäköisesti ohjaa ihmistä ostamaan suuren katteen tuotteita. Tämän vuoksi meidät on saatu aivopestyä ajatukseen siitä, että terveyttä ja hyvinvointia edistävät muutokset tapahtuvat nopeasti ja suuressa mittakaavassa.

Muutoksen tekemisen taustalla on keskeisenä tekijänä motivaatio. Motivaatio määrittää yksilön mielenkiinnon suunnan, sekä voimakkuuden siihen tähtäävään toimintaan. Motivaatio koostuu motiiveista, jotka ovat tiettyyn kohteeseen suuntautuvia tarpeita. Motiivit eivät yksistään riitä toiminnan aikaansaamiseen, mutta ovat kuitenkin toiminnan sisäinen ehto. Yksilön motiivit ovat yleensä vahvasti kiinnittyneet arvoihin. Arvot ja tällöin myös motiivit kilpailevat monesti keskenään, jolloin sillä on vahva vaikutus myös toimintaan eri tilanteissa. Esimerkiksi liikunnan harrastaminen on asia, joka lähes kaikilla ihmisillä tiedostetusti liittyy oman terveyden ylläpitämiseen ja parantamiseen, mutta silti yhä useampi ihminen liikkuu alle suositusten määrittämän tason.

Liikunta-alan ammattilaiset, kuten minä itse, ovat erittäin hyviä saarnaamaan ihmisille liikunnan positiivisista vaikutuksista ja muistuttamaan jopa syyllistävästi, että liikunta on tärkeä osa perusarkea. Liikunnalla on merkittävä vaikutus elintapasairauksien ehkäisemisessä ja hoidossa ja vähäinen liikunta, sekä erityisesti istuminen on haitallista. Istuminen on yhtä kuin tupakointi jne. Olennainen asia tässä ihmisen toimintatapojen muutosten kannalta ei kuitenkaan ole tieto. Sitä on nykyään saatavilla erittäin helposti, tosin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa medianlukutaito tuntuu välillä hävinneen totaalisesti.

Pienten muutosten aloittaminen – vaikkapa liikunnan lisäämisen suhteen – ja aikaansaaminen lähtee liikkeelle tavoitteiden konkretisoinnista. Nyt kun uudenvuodenlupaukset ovat vielä edes häilyvästi muistissa, toimi seuraavasti:

Aloita kirjaamalla ylös asiat, joita haluat omassa arjessasi hyvinvointisi kannalta muuttaa.

Suunnittele niille aikataulu – yksi asia kerrallaan. Tee sopimus itsesi kanssa – kirjaat paperille mitä lupaat itsellesi tulevan vuoden aikana ja mitä näiden asettamiesi tavoitteiden saavuttaminen sinulta vaatii.

Toteuta.

Aki-Matti Alanen, johtava asiantuntija Skills palvelut, Kisakallion urheiluopisto

Tilaa uutiskirje