Work goes happy


Askel kerrallaan lisää liikuntaa arkeen
Tuuli Petäjä-Sirén, purjelautailija & arkkitehti

Tuuli Petäjä-Sirén, purjelautailija & arkkitehti

Kirjoitettu: 8.5.2018 klo 06:15

Olen kasvanut perheessä, jossa liikunta on aina ollut osa arkea. Kouluun mentiin kävellen tai pyörällä, ja pyörän selässä pääsi muutenkin nuorena kätevästi liikkumaan itsekseen ennen esimerkiksi ajokortin suorittamista. Kotoa olen oppinut aktiivisen arjen mallin, joka kantaa edelleen. Itse asiassa vanhempanikin liikkuvat edelleen esimerkillisesti kaikki mahdolliset matkat pyörillä. Minäkin pyrin näyttämään liikunnallista mallia lapselleni. Vaikka esimerkiksi uimahallin kahluualtaassa polskuttelu tai pienen lapsen kanssa käsi kädessä luistelu ei ole varsinainen liikunnallinen suoritus itselleni, niin koen urheilulliseen kulttuuriin kasvattamisen tärkeänä. Siksi liikumme perheen kanssa eri tavoin ja kokeilemme silloin tällöin eri lajeja. Haluan näyttää jälkikasvulle että liikunta on hyvä tapa viettää vapaa-aikaa.

Arjessa lapsen kanssa liikkuminen on yksinkertaisimmillaan sitä, että ulkoilemme pihaympäristössä. Viime aikoina päiväkodista ja jumppakerhoista on tarttunut mukaan hipat, polttopallo, peili ja muut pihapelit, joita leikitään nyt lapseni aloitteesta kotonakin. En ole aktiivisesti itse siirtänyt näitä leikkejä eteenpäin hänelle, mutta on hauska huomata että omasta lapsuudesta tutut pelit ja leikit elävät edelleen.

Odotan parhaillaan toista lastamme, ja toivon että kuopus tulee viihtymään liikkeessä yhtä hyvin kuin isosiskonsa. Esikoisen kanssa pystyin hyvin käymään juoksu- tai hiihtolenkillä niin että hän nukkui päiväunet rattaiden kyydissä sillä aikaa, kun äiti treenasi. Juoksurattaat ovat valmiina vauvaa varten, toivottavasti pääsen taas käyttämään niitä. Raskausaikana omia liikuntatottumuksia joutuu jonkin verran soveltamaan, mutta toisaalta sekin on tuonut kivaa vaihtelua. Olen tutustunut rauhallisempiin lajeihin esim joogaan ja pilatekseen. Kesä kuitenkin tekee tuloaan, ja into piukassa odotan, että lapsen synnyttyä pääsen taas tekemään pikkuhiljaa lajeja joita ei ole masun kanssa voinut tehdä.

Liikunta on minulle paitsi rakas harrastus, myös työ. Omassa lajissani, purjelautailussa, valmistaudun nyt neljänsiin olympialaisiini. Harjoitteluni on monipuolista jo siitäkin syystä, että Suomessa vesille pääsee vain osan aikaa vuodesta. Innostun helposti uusista lajeista, ja pidän siitä että voin tehdä lajini vaatimaa kestävyysharjoittelua monessa eri muodossa. Minun arkeeni liikunta kuuluu tiiviisti, ja suosittelen liikkumista ihan kaikille. Jos liikuntaan ei tunnu olevan aikaa arjen myllerryksessä, kannattaa aloittaa pienin askelin. Ota liikunta pienissä erissä mukaan aikatauluihisi. Päivästä ei tarvitse heti kättelyssä raivata kahden tunnin putkea liikuntaa varten, vaan voit aloittaa vaikkapa kävelemällä osan työmatkasta tai ulkoilemalla, varsinkin nyt kun ollaan menossa kesää kohti. Itse saan kovasti virtaa siitä että liikun ulkona ja luonnossa. Ulkona voi tehdä paljon muutakin kuin kävellä tasaisella tiellä. On mahtavaa, että niin monessa paikassa on nykyään esimerkiksi porrastreenimahdollisuuksia, kannattaa kokeilla vaikkapa Unelmien liikuntapäivänä 10.5.!

Yhtenä arkea aktivoivana tekona suosittelen työmatkapyöräilyä. Kun edellisessä työpaikassani matka kotiovelta työpaikalle vei pyörällä sopivasti puolisen tuntia, kuljin pyörällä töihin läpi vuoden. Toimiston lähellä oli punttisalikin, ja saatoin käydä tekemässä aamutreenin ennen työpäivän aloittamista. Oli punttis aamun ohjelmassa tai ei, niin pyöräily toimi joka aamu erittäin hyvänä herättelynä ja toisaalta paluumatkalla työpäivästä palautumishetkenä. Työmatkojen muodossa päivään kertyi tunti pyöräilyä ihan huomaamatta. Nykyisessä työssäni teen paljon töitä kotoa käsin, mikä on muuttanut arkirytmiäni. Työmatkojen puuttuminen on vapauttanut aikaa liikunnalle kodin lähiympäristössä, ja käynkin paljon ulkoilemassa. Kotijumppakin on hyvä vaihtoehto, koska lihaskuntoharjoitteluun ei tosiaankaan aina tarvitse kokonaista kuntosalia. Toisinaan hyödynnän leikkipuiston penkkejä ja kiipeilytelineitä ja teen kehonpainoharjoittelua samalla kun lapsi leikkii vieressä. Pienillä teoilla pääsee liikkeelle ja erityisesti ulkona liikkuminen on kiva energiapiikki arkeen, jos viettää päivät sisällä toimistoilmassa.

Tuuli Petäjä-Sirén, purjelautailija & arkkitehti

Tilaa uutiskirje